الهي ماعدت أبغي شيئا في هذه الحياة سوي عفوك ورضاك

الأربعاء، 3 ديسمبر، 2008

استمرار دراما التعذيب وهتك العرض ...في قسم شرطة راس البر

ايهاب شبكة ...ضحية جديدة من ضحايا جهاز الامن المصري

ايهاب شبكة يتقدم الوقفة

استمرار لمأساة التعذيب في أقسام الشرطة وهتك عرض البراءةالتي ولي زمانها في هذا الزمن ويبدو أن هناك تعليمات صريحة بتعميم حالات الاغتصاب وهتك العرض والتعذيب في أقسام الشرطة علي كافة محافظات مصر لتستقر نهاية الامر علي محافظتنا الحبيبة دمياط وفي أحد أقسامها الشهيرة ،قسم مدينة راس التي يمارس فيها ضباط القسم دورهم الوطني الشريف باجبار المتهم بالاعتراف بجريمة لا يعرف عنها شيء بالعصا الخشبية التي أصبحت الوسيلة الشرعية للحكومة المصرية لهتك عرض المتهمين وكان الضحية في هذه المرة مدرس شاب في عمر الزهور يدعي ايهاب محمد شبكة والتي يتحدث عن مأساته لجريدة البديل فيقول :

اكتشفنا في المدرسة الثانوية البحرية برأس البر اختفاء 16 هارد ديسك من اجهزة المدرسة يوم الخميس 13 نوفمبر الحالي ولم تتهم المدرسة أحدا حتي شاهد تلميذ زميله ويدعي (م.ع)يبيع احد الهاردات المسروقة في منطقة عزبة البرج ؛فأبلغ الناظر الشرطة التي قبضت يوم 20 نوفمبر علي الطالب وبعد تهديده اتهمني التلميذ بأنني شاركته في الجريمة لانني املك مركز كومبيوتر خاص " وأضاف ايهاب :فوجئت في الثانية ظهر يوم الخميس الماضي الشرطة تقتحم مركز الكومبيوتر الذي أملكه وفتشوه وقلبوا المكان رأسا علي عقب ولم يعثروا علي شيء ،ثم اقتادوني الي قسم شرطة راس البر ،وهناك فوجئت بالرائد أحمد الشربيني يهددني وينهال علي –بمساعدة المخبرين-بالصفع والضرب ،وامر الضابط المخبرين بتقييدي ونزع بنطلوني وسروالي الداخلي وعصبوا عيني ثم علقوني كالذبيحة وهتكوا عرضي باستخدام عصا خشبية لاجباري علي الاعتراف بتهمة سرقة لا اعرف عنها شيئا ،وهددني الضابط بصعقي بالكهرباء واحتجازي بالقسم وتوصية أرباب السوابق بتكرار اغتصابي وفتلي داخل الحجز"

وقال الدكتور محمد عبده شبكة –مدير ادارة المعامل في مديرية الشئون الصحية بدمياط-والد الضحية:"استدعتني الشرطة عن طريق هاتف ابني المحمول،وكلمني الضابط وقال ابنك عندنا.فذهبت للقسم وطلبت من الظابط ان اري التلميذ الذي اتهم ابني،فجاء التلميذ.وقلت له بهدوء ،قل لي بصراحة يا ابني هل ايهاب ابني اشترك معك في السرقة ، لو كان اشترك معك فعلا فسأدفع ثمنها وستخرج من هنا ، فقال الولد بصراحة لم يشترك معي ، ولكن انا خفت من البداية لانهم قالوا لي ان هذه ستكون جناية لانها سرقة مال عام ، وارشد التلميذ عن بقية الهاردات التي وجدتها الشرطة ملقاه في المياه"

وتابع د. محمد " فرحت ببراءة ابني واثناء الطريق لاحظت علي ابني انه غير طبيعي ،فسألته ماذاحدث فانهار باكيا وعرفت بتعذيبه وقال لي لقد اشترطوا علي للاتصال بك الا اتحدث عن التعذيب"وقد هدد والد المجني عليه بالاضراب عن الطعام والاعتصام أمام مكتب النائب العام اذا لم يجازي هذا الظابط عن تعذيب ايهاب ، وأضاف " ابني لا يمكن ان يفعل ذلك فهو شاب متعلم وحاصل علي درجة الماجستير في دراسات الحاسب الالي

الضابطان المتهمان بتعذيب مدرس وهتك عرضه في دمياط يرفضان الحضور امام النيابة 28/11/2008

حيث رفض النقيب أحمد عادل الشربيني ،رئيس وحدة مباحث قسم راس البر والضابط أحمد ربيع،المثول امام نيابة مركز دمياط أمس الاول ،للتحقيق معهم

وتضامنا من القوي السياسية والوطنية في دمياط مع قضية ايهاب شبكة التي لا تعتبر قضية خاصة وانما قضية عامة باتت تهدد المواطن المصري البسيط المعرض في اي لحظة واي وقت لدخول قسم الرعب أو قسم العصا الخشبية فقد قامت لجنة الدفاع عن التعليم والمعلم بدمياط اليوم الاربعاء 3/12/2008 في تمام الساعة الواحدة ظهرا بوقفة احتجاجية سلمية أمام مديرية التربية والتعليم بدمياط رافعين لافتات تندد بما حدث وتطالب بمثول الظباط المتهمين أمام النيابة وقد ابلغني الاستاذ ماجدي البسيوني بالوقفة ونلت شرف الوقوف معهم ورفع لافتة في ظل تغطة اعلامية واضحة وحضور لجنة من حقوق الانسان.

رأيت ايهاب كان يقف معنا لم أتحدث معه لكن كم كان وجهه البريء التي شعرت في البداية أنه وجه طفل صغير يصرخ بالالم والمهانة التي يشعر بها والتي أعتقد أن الايام والليالي لن تنسيه اياها ولا زلت اري وجهه أمامي ونحن في الختام نصرخ بأعلي صوتنا

مـــــــــــــــــــــــــــــصــــــــــــــــــــــــر

مــــــــــــــــــــــــــــــــــصـــــــــــــــــــــــر

تقدمنا ايهاب بالصرخة التي شعرت بها تمزق نياط قلبي و كم تمنيت في تلك اللحظة أن أنطلق لقسم الشرطة وأنتزع هذا الظابط من مكانه لأهزه بعنف صارخة في وجهه لماذا يا ابن مصر تجرح وبلا رحمة أغلي مايملكه المصري شرفه وكرامته اللتان ان قدرتا بالمال فلن تكفيهم كنوز الارض ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لماذا تقتل بداخلنا أغلي و أجمل المعاني أبالرذيلة تبغي تحقيق الفضيلة؟؟؟ أبالظلم تسعي لنشر العدل؟؟؟

وهكذا وفي مسلسل درامي طالت حلقاته تتوالي كل يوم مشاهد لن تنمحي بسهولة من ذاكرتنا وبالاخص من ذاكرة ايهاب

أخـــــــي ايهــــــــاب

لا تتـــــــألم فما كنت أنت يوما الجاني

لا تخــــــــاف وقف بشجاعة

وناضل بشرف

لتأخذ حقك

ليعلم كل صاحب نجمة علي كتفه

أن أعراض الشرفاء غالية

غلو الروح والحياة

ولا زالت صرختي مستمرة

لعلها تصل لأذان أولي الامر

حتي متي ستظل الانتهاكات

التي لا زالت توصف بالفردية

تجرح عزة وكرامة أبناء مصر

التي أصبحت بلا ثمن عندكم

ولكنها عندهم تساوي الكثير

تساوي الحياة

الحياة نفسها



اليكم بعض صور الوقفة السلمية أمام مديرية التربية والتعليم بدمياط




الحضور رافع لافتات التنديد





أنا وأنا رافعة لافتة تضحك علي شعار الشرطة المقلوب

هناك 49 تعليقًا:

غير معرف يقول...

اخدمونا اهتكونا كممونا
دا امر عادى
صوتنا هيخرج يدوى
من دمياط للمعادى
احرمونا من حقوقنا
كتفو الايادى
هنرسم لو بريقنا
خريطه تانيه لبلادى
خريطه بيلها لسه عذب
والانسان فيها بدائى
لايعرف كراسى ولا أسى
يعرف انه بس راضى
المعلم لو نهينه
يبأه لا والف لا
من السعادى

مختار الجندى يقول...

حسبى الله ونعم الوكيل

هؤلاء الذين وسد اليهم حمايتنا ييعتدون علينا ومن سلطة نحن اوسدناها اليهم يأتمرون علينا

"اذا وسد الامر الى غير اهله فانتظر الساعه

mohamed ghalia يقول...

إنا لله وإنا إليه راجعون
والله ان القلب لينزف دما على حالنا الذى وصلنا إليه
إلى الله المشتكى

مولان يقول...

لامتي بقي هنفضل في الهم ده

حسبي الله ونعم الوكيل

الموضوع زاد اوي

حاجات جوايا يقول...

ايه القرف ده ؟؟
حسبى الله ونعم الوكيل
ربنا المنتقم
ربنا المنتقم

محمد المهدي يقول...

نقيب ، رائد !

لستُ أدري ما الذي يدرسه هؤلاء في كُلَيتهم حتى يخرجوا إلينا محملين بهذا الكم من الخسة والحقارة والانحطاط .
المصيبة أنّ هذين الإثنان - أحمد عادل ، وأحمد ربيع - لا يزالان صغيرا السن ، وذلك استنادا لِرُتَبهما. فكيف استطاعا في فترة زمنية - بالتأكيد هي قليلة - أن يتحولا من آدميين إلى ضباع ؟!
أعتقد أنهما تلقيا تعليمهما على يد Victor Frankenstein - وهو بالمناسبة اسم العالـِم وليس اسم المسخ كما تروج السينما - أو ربما زامَلاَ وصادقَاَ George Karl Grossman ، و فريتس هارمان ...

أما الأكثر إجلاباً للدهشة ، فهي أن النيابة أرسلت إليهما ليمثلا أمامها !!
فأعتقد أن أمثال هذين حلالٌ فيهما الترويع والتخويف . فبدلا من أن يرسلوا إليهما من يستدعيهما ، كان من الأجدر أن يبعثوا إليهما بمن يجرهما من شعرهما أمام الخلق جميعهم.

لستُ أدري كيف يستطيع هذا المُسَمى بأحمد الشربيني أن يواجه زوجته وأولاده بعد فعلته تلك التي فعلها ؟!
كيف يتمكن من أن يُغلق عينيه لينام ؟!
ألاَ يشعر بالخزي والعار ؟ ألاَ يوقن أن للبشر رباً اسمه العدل سيقتص منه عاجلا أو آجلا ؟ هل أمِنَ مكر الله ؟

عموما ..
إنّ ما فعله هؤلاء يندرج تحت مُسمى "الحرابة" في الشريعة الإسلامية ، وقد سنّ الله تعالى لها حدودا كثيرة في قرآنه العظيم . فهناك حد القتل والتقطيع والصلب أو النفي من الأرض ..

وكم كنتُ أتمنى أن أكون قاضياً ليمثل أمامي هذين الأمّورَين فأحكم دون أن أنظر لوجهيهما حتى لا أمتعض أو أشمئز :
(العين بالعين ، والسن بالسن ، والعصاية موجودة) ..

وحسبنا الله ونعم الوكيل .

حمادة زيدان يقول...

مش هقدر أقول غير

حسبي الله ونعم الوكيل

أنا حاسس أنه ظباط الأمن في مصرنا الحبيبة معظمهم مختلين عقلياً ... ربنا يشفي

مدحت محمد يقول...

الشرطة فى رعب الشعب
وترهيبه

بنت الاسلام يقول...

استاذ محمد سالم

كلمات حضرتك قوية جدا

ومعبرة

و

مؤلمة

تحياتي

بنت الاسلام يقول...

مختار الجندي

منتظررررررررينها

بنت الاسلام يقول...

محمد خليل

حتي متي سيظل النزيف؟؟؟؟؟؟؟؟

تحياتي

بنت الاسلام يقول...

مولان

طول ما احنا بنخاف نتكلم

هيحصل اكتر من كده

تحياتي

بنت الاسلام يقول...

حاجات جوايا

حاسة بيكي قوي ياسالي

تحياتي

محمد مارو يقول...

لا حول و لا قوه الا بالله


اقول ايه بس ؟

ايه اللى هيعوض الشاب ده ؟

هل يعوضه حبس الظابط؟

اعدامه ؟
شنقه ؟

لا والله

انا مش عارف اعوضه بايه؟

ثم ان بعد كده

ازاااااااااااااااااااااى هيواجه تلاميذه؟

الظابط ده ابن 60 كلب

ابن جزمه و صرمه قديمه

ظااااااااااااااااااابط ابن 60 كلب

عاوز اشوفه ادامى حالا و استخدم معاه انا عمود من عمويد الاناره مش عصا

ريمان يقول...

لا حول ولا قوه الا بالله

يا ريتنى كنت معاكى يا بطه

انا كان عندى تربيه عملى وبعد كده اتصلت باستاذ ماجدى عشان اقابله ولقيته عند عمر افندى لانى كنت واقفه قدام المديريه ومش لاقيت حد

واعتذرت لان كان عندى امتحان فى الكليه وكنت لسه هروح دمياط الجديده

بس انا مكنتش اعرف كل الحكايه دى

معقوووووووووووووول؟

انا مش مصدقه نفسى

حكومه زى الزفت وضباط اولاد ......

بلاش اشتم انا صايمه

حسبى الله ونعم الوكيل

ايه طرق التعذيب القذره دى؟

دى بيحصل عندنا

معقول

حسن حنفى يقول...

حسبي الله ونعم الوكيل

كل سنه وانتي طيبه

تلميحاتى - يوسف الشافعى يقول...

ااه ه ه ه ه

بنت الاسلام يقول...

استاذ محمد المهدي

نعم ليتنا قضاة

لنسرع بالحكم علي من دنس الشرف

استاذ محمد اعتقد ان قانونا لا بد من استدعاء اولا للضباط قبل القبض عليهم

اقدر تماما الامك وحرقة كلماتك الواضحة لا سيما ونحن ابناء محافظة واحدة

تحياتي

بنت الاسلام يقول...

حمادة زيدان


طيب مانطالب بالكشف الطبي عليهم

جايز يكون في ده حل للمأسي اللي بقت

بتتكرر كل يوم

تحياتي

بنت الاسلام يقول...

مدحت محمد

حمد لله علي سلامتك يامدحت

ابقي طمنا عليك

وتحيا شرطة مصر في ارهاب شعبها

تحياتي

بنت الاسلام يقول...

محمد مارو

مش عارفة ااقولك ايه

بس اعتقد ان مهما وصلت قذارتهم مش لازم ابدا نفكر نردهالهم بنفس الطريقة

تحياتي

بنت الاسلام يقول...

ريمان

ايوة معقول

معقول جداااا

كل شيء في الزمن ده بقي معقول جدااا

كل سنة وانتي طيبة ياقمر

بنت الاسلام يقول...

حسن حنفي

وانت طيب يا ابو علي

حسبن علي الظلمة كتير وخاصة في يوم عرفة

تحياتي

بنت الاسلام يقول...

يوسف الشافعي

والف ا ه ه ه ه ه ه

تحياتي

طالبه الفردوس يقول...

حسبى الله ونعم الوكيل

مش عارفه اقول ايه
الظلم مش هيطول اكتر من كده

خلاص مفيش حد قادر يستحمل والشعب هينفجر فيهم ومش هيقدروا يقفوا قصاده

حاجات جوايا يقول...

إزيك يا بطوط يا حبيبى
كل سنة وانتى طيبة
عيد سعيد عليكى وعلى أسرتك الكريمة بإذن الله

مررت لك تاج العيد .. تعالى خديه بقى

مستنيااااااكى

رامز عباس يقول...

متضامن معاك ياإيهاب
ومش بالكلام متضامن بس
لكن هشيل معاك هم القضية
يمكن يكون لبلدنا حس وهمس

ونقول بقوة لكل ظابط جبان
لو كنت راجل عذب أمين للحزب

وبطل يا عادلي شغل التصريحات
الكذب


الناس بقت من القسم للفضائية
فضحاك وفاضحة الزبانية

رامز عباس يقول...

يا بطـــــــــــــــة


حاولت اعلق عنده معرفتش


المهم نعمل حاجه تحسسه بالأمان


للعلم بوستك تسبب في اعتزال اربع مدونين


انتي متعرفهمش

رامز عباس يقول...

حاولي تتضامني مع حلمتي زى المناس عملت معايا


يمكن اللي بيدخلو ا عندك يقفوا جمبنا


احنا معاقين اهه واقفين مع المجتمع رغم ظروفنا الزفت

م/ الحسيني لزومي يقول...

تقبل الله منا ومنكم
وكل عام وانتم بخير

نهر الحب يقول...

عيد سعيد
وكل عيد اضحى وانت بخير
وان شاء الله العام القادم على عرفات متجمعين
عيد سعيد يارب العالمين

ملتقى الأربعاء يقول...

أخى إيهاب إذا ظننت أنك وحك فأنت مخطئ
كلنا معك والله مع الحق والحق معك

ملتقى الأربعاء يقول...

إنه انعدام الضميييييييييييير

medo يقول...

حسبنا الله ونعم الوكيل لا تنسوا ايهاب من الدعاء بأن يفرج الله كربة ويمحى الغمه عنه وينتقم له من الظالمون

medo يقول...

اخى ايهاب والله ان ما حدث ليدمى قلبى ولكن الله معك ونحن جميعا معك ولن نتركك ابدا مهما طال الظلم فلا بد له ان ينقضى واعلم ان الامر بيد الله

medo يقول...

لا تيأس فالحق دائما فوق الجميع وما فعله هؤلاء الظاالمون سوف يحاسبون عليه لا مفر

medo يقول...

الضابط الذى فعل هذه الجريمه لا يصلح ضابط نهائياً ولا مباحث تحديداً لأنه لا يوجد لديه رؤية ولا فهم للأمور فكيف للأستاذ إيهاب المتفوق المحترم ذو الأصل العريق والمركز الإجتماعى المرموق أن يضحى بكل هذا مقابل أشياء لا تساوى 2000 جنيه !!!!!!!!
ضابط معندووووووش عقل

medo يقول...

معلش يا أستاذ إيهاب .....
أصل الشربين من العادليه
هههههههههههههههههههههه

دعاء يقول...

السلام عليكم

انا اعرف الشاب ده واعرف عائلته وهم محترمين جدا وبالنسبه للمال هما ناس مبسوطين جدا وعلى درجه من الرفاهيه ومستحيل ان شاب فى مكانته الاجتماعيه او الثقافيه دى انه يسرق حاجات بالنسبه ليه تساوى ملاليم
اكيد الظابط ده مريض نفسيا او عقليا يا تعالجوه بقى يا تشيلوه وانا من رأيى انه ياخد اعدام

نضفوا البلد بقى

عايزين نعمل حمله (مجتمع نضيف جديد)

دعاء يقول...

متضامنين معاك يا ايهاب

habebe_ya90 يقول...

كيف نعيش بمجتمع نظن فيه ان حميه هو الحكومه ولاكن على رأى المثل " حامية حرامية " وبتطلبو مننا نعيش ونكون متفالين فى اى شرع واى دين نعيش فى ظل حكومة ظالمة تغتصب شعبها مالا وشرفا اين انت يا رئيس دولتنا اين انت فى ظل كل هذه الاحداث اذا كانت عمت عيناك فاين عين قلبك وتذكر ان كل انسان راعى ومسؤل عن راعيته اين انت واين مسؤليتك عن راعيتك ولا انت رئيس بالاسم وخلاص !!! عايزين دولة نعرف نعيش فيها مش دوله اولادنا واخوتنا بيغتصبوا فيها اتقوا يوم ترجعون فيه الى الله ... حسبى ربى وكلناه فيكم حكومة ورئاسه وكفى بالله وكيلا

habebe_ya90 يقول...

اخى فى الله ايهاب وشرف وكل الشرف لي انا اقول اخى فى الله لاتحزن ان نصر الله قريب ويكفى ان الله وكيلك ويكفى دعوة المظلوم ولا تحزن ان الله معك وكيف يكون الحزن مع انسان الله معه وكفى بالله " اخى هذه حكومتنا وهذا حالنا وهذه ضمائر اناس يعيشون بجوارنا ونظن انهم ناس وهم اكثر ما يقول عنهم ذباب يطير لا ينفع ولاكن يضر فقط وانت لم تنضر انت اكتسبت دعواة من انس لا يعرفونك واكتسبت دعوة مظلوم هنيئاً لك اخى فى الله دعوة مظلوم تقبل الله منك صبرك والله اسال ان ينصرك عليهم " صبراً جميل والله المستعان " تحياتى اختك فى الله ....

habebe_ya90 يقول...

يا بلدنا يا حبيبه فيكِ حاجه محيارانا نزرع القمح فى سنين يطلع القرع فى ثوانى
" ده حتى القرع فى بلدنا بقى بالواسطه ....كنت هقول اين الحكومة افتكرت ان الحكومه هى اللى متهمة !!!!!!!!!!!!!!!! طيب نكلم مين ونلجىء لمين " اللهم اذا ارضت فتنه بقوم فاقبضنا اليك غير مفتونين " واى فتنه الفتنه جية فى شباب لسه بيقولو بسم الله كل مشكلتهم للاسف عندهم امل فى دولة ترفض الامل وترفض الحب وترفض وترفض اين نذهب هل نصنع لنا عالم اخر ؟ هل وزير العدل على سمع بكل هذا ام عميت سمعه ايضا ؟ ايهاب وكل شاب نرجع ونقول "" الشكوا لغير الله مذله "" ونحن لسنا محتلين من انجليز هنقتلهم ونتقتل ونقول يكفينا شرف الشهاده للاسف من يقتلونا ويسفكوا دمائنا ويهتكو اعراضنا مسلمين وكل الاسف انى اقول مسلمين ماذا قرائتم فى دينكم اشك فى هذا """ عيب على اسمك يا ظابط احمد ده كفايا انك اسمك على اسم المصطفى ماذا ستقول لنبيك وقت العرض عندما يقول لك سحقاً سحقاً بعداً بعداً ماذا ستقول لربك يوم يقول الكافر ياليتنى كنت ترابا " وماذا ستقول لنفسك عندما تحاسبك اذا كان لسه عندك ذرة من ذراة الضمير " حسبى الله فى دوله لا يوجد فيها مسؤال وننتظر المزيد من هتك الاعراض للبنات والشباب اذا لم يتاخذ رئيسنا اذا كان لدولتنا رئيس موقف فى هذه الحادثه ... اقلبو فى الدفاتر القديمة شوفو فى مين تانى غير ايهاب ومات من غير ما يلحق يتكلم " بنحبك يا مصر بس بنطلب حكومة عدله ورئيس عارف بلدة بيحصل فيها ايه بالظبط " مع كل احترامى لك سيدى الرئيس وحبى الى انسان بنقوله يا بابا حسنى اين تقديرك لتلك الكلمة ؟ اين هى الابوة فى نظر سيادتكم انت لست اباً لعلاء وجمال فقط انت مسؤال عن كل شاب فى دولتك وها نحن الشباب نستغيث براعينا ومن نقول له بابينا ياترى لو اللى حصل ده كان حصل لعلاء او جمال كان هيكون رد فعلك ايه .... تحياتى لرئيس نتمنى من الله ان يدرك ان شباب شعبه يضيع فى ظل حكومة طاغية وال بنقول الشرطة فى خدمة الشعب ال يا راجل صلى على النبى تقدر الوقتى تقول شعب بلا شرطه افضل من شعب بشرطة بيعتدو فيها على اهلنا وال سرق الاسطوانات ال ده حتى بنقول فى المثل " ان سرقة اسرق جمل " كان شال الكمبيوتر كله احسسن مدام غرضه السرقه يا احمد يا شربينى مش شوية اسطوانات لو اعطناهم اكتر من قدرهم هنقول بميت جنيه ولا انت معندكش كمبيوتر يا احمد فامتعرفش الاسعار على العموم ابقى اسال فى السوق ... اه نسيت بما ان الاسطوانه فى مدرسه اكيد سعرها هيكون اقل الضعف اصل المدارس بيكون عليها تخفيضات علشان تبع وزارة التربيه والتعليمة .. خلص الكلام وخلص التعليق نطلب تعليق واضح وصريح وفعال من رئاسه وقضاءا اذا كنا نقدر نقول ان لسه فى قضاء بس والله حتى ده مش مضمون معتش فى حاجه تضمن اليومين دول بس نسال الله ان يهدينا الى الحق بعتذر على الاطاله ولاكن اذا طال الكلام فا القلوب فيها اكثر بكثير مما يوجد على سطور نقرائها الان المشكلة مش انت يا ايهاب المشكله فى شعب فضل ساكت من كتر الخوف ودى النتيجه ادينا فضلنا جنب الحيط لحد الحيط ما اتكسف مننا ومعدش فاضل الا اطلال اناس لايعرفو كيف يعيشون فى ظل حكومة ظالمة تحياتى لكم مره اخرى وتقبلو اعتذارى على الاطاله ...
{حسبى الله ونعم الوكيل وكفى بالله وكيلا}

habebe_ya90 يقول...

لن اقول متضامنين معك يا ايهاب سوف اقول اننا ورأك يا ايها فانت على الحق " اللهم أرنا الحق حقاً وارزقنا اتباعه وأرنا الباطل باطل وارزقنا اجتنابه " اللهم فك كربك وييسر امرك لك منى ارق تمنياتى ولا تحزن فرجا قريب انشاء لله اسال الله ان يدخل السرور على قلبك وقلوبنا بسماع خبر يصرنا عن هذا الحدث ... تحياتى

medo يقول...

أستاذ ايهاب .... أحب اطمنك ان ربنا مع المظلوم وانك مثال للادب والاخلاق والامانه وان شاء الله نحتفل قريباً بانتصارك الساحق فى معركتك مع هذا المجرم

medo يقول...

اخبار الضابط بتاع العادلية ايه اياك يكوووووون قضى عيد مزفت ومطين على دماغة هوه وكل المجرمين اللى معاه وان شاء اللله سنتهم طين

امير الحب يقول...

حسبي الله ونعم الوكيل يقولن الشرطه في خدة الشعب ام الشرطه في خدمه الفساد هذا حرام وافتري وظلم وربني هو المنتكم من هذا الضابط واقول لك ياايهاب ربني معاااااااك

jacker يقول...

vintage dior
christian dior bag
dior bag
dior handbag
dior handbags

غير معرف يقول...

التحقيق اتحفظ مع الظباط السفله
وطبعاا لا عزاء للشرف المهني

مصر